Lying in the morning sun - Reisverslag uit Kapenguria, Kenia van Imke Esser - WaarBenJij.nu Lying in the morning sun - Reisverslag uit Kapenguria, Kenia van Imke Esser - WaarBenJij.nu

Lying in the morning sun

Blijf op de hoogte en volg Imke

02 Oktober 2012 | Kenia, Kapenguria

Vandaag weer een rustig dagje voor ons. We moesten om 8 uur aanwezig zijn in het ziekenhuis van Kapenguria. We zaten net in de bus toen Dr.Mertens belde dat het nog wel even ging duren, dus dat we een uurtje later konden komen. Toen zijn we maar omgekeerd en nog even een kopje thee gaan drinken.
Poging 2 naar het ziekenhuis, we waren er om kwart over 9. Helaas was er nog niemand en Dr. Mertens liep nerveus rond, 'this is africa guys' zei hij. Dus het enige wat wij konden doen was lekker in de zon gaan liggen achter het ziekenhuis.
Eindelijk om 11 uur waren de meeste er en konden we beginnen.
Het was de bedoeling dat Dr. Mertens een college zou geven over infectieziekte preventie, maar hij wilde nu dat de mensen ook een beetje mee gingen werken. Er zaten allemaal mensen die elk hun eigen dispenserie hadden. Hij begon de discussie met wat ze nou echt van ons wilde. Eerst geen reactie, maar uiteindelijk riepen ze allemaal maturnity ward. De moedersterfte is namelijk erg hoog in Kenia, 1-2 per 100 bevallingen. Ter vergelijking, in NL is het 1 per 200.000. Uiteindelijk werd het nog een interessante discussie over ongewenste zwangerschappen, vrouwenbesnijdenis en seksuele voorlichting. Omdat deze dingen het probleem ook voor een groot deel zouden oplossen. Helaas zijn dit erg moeilijk onderwerpen om te bespreekbaar te maken.
Als laatste gaf Dr.Mertens nog een klein lesje statistiek, om aan te geven dat sommige percentages die uit onderzoeken komen soms complete onzin zijn. Hij nam als voorbeeld de mannenbesnijdenis, we zijn ook bij een groot project daarvan geweest. De amerikanen hebben de kenianen namelijk wijs gemaakt dat de besnijdenis HIV infecties voorkomt. Ze zeggen dat het risico er 60% minder door wordt. Dit is feitelijk het relatieve risico, absoluut scheelt het maar 0,1%. En waarschijnlijk zal HIV hierdoor juist toenemen omdat heel veel mannen nu denken dat ze geen gevaar lopen.
s'Avonds zijn we nog naar Kitale gereden om daar te eten bij Mount Elgon View. Ze hadden daar echt heerlijk indiaans eten. Het was zo'n 3 kwartier rijden en het was heel gezellig met de muziek aan in de bus.