Hot, Hot, Hot.. - Reisverslag uit Kapenguria, Kenia van Imke Esser - WaarBenJij.nu Hot, Hot, Hot.. - Reisverslag uit Kapenguria, Kenia van Imke Esser - WaarBenJij.nu

Hot, Hot, Hot..

Blijf op de hoogte en volg Imke

04 Oktober 2012 | Kenia, Kapenguria

Vannochtend vroeg op voor het college over vrouwenbesnijdenis. Ik had hem in Nederland al een keer gezien, maar was heel erg benieuwd naar de reacties van de keniaanse artsen en zusters. Het bleek een goede keuze, want de reacties waren soms nogal schokkend. Ze gingen bijvoorbeeld soms lachen om hele erge dingen, zoals dat de man een mes bij zich heeft om bij de huwelijksnacht de vrouw 'open te maken'. Echt afschuwelijk. Later zeiden ze dat ze zich geen houding wisten te geven, omdat ze hier nooit over praten.
Na het college hadden we nog een lange reis naar Sigor voor de boeg. Het was heel erg warm onderweg en we wisten niet of het nu beter was om in de bus te zitten of even naar buiten te gaan. Zelfs de afrikanen vonden het warm en deden hun jas uit.
In Sigor gingen we een Health Center bezoeken. Dat is een ziekenhuisje maar dan zonder operatiekamer. Er was normaal ook maar 1 arts, maar die was nu aan het staken. Er was daar ook een speciale opvang voor TB patiënten. Het was ongeveer 5 minuten lopen van het ziekenhuisje vandaan en de mensen hadden daar eigen huisjes om in te leven. Dankzij de rabofoundation kregen ze om de 2 weken eten wat ze dan zelf moesten bereiden. Terwijl de clinical officer uitleg gaf was het moeilijk om ons te concentreren. Er waren namelijk allemaal vliegende beesten en het golfplaten dakje waar we onder stonden leek wel een straalkachel. Om een gegeven moment vloog er echt een mega vlieg rond en hij ging op de arm vna Dr. Mertens zitten. Het bleek een Tsee Tsee vlieg te zijn. Gelukkig kon Dr. Mertens hem nog dood slaan. Deze vlieg zorgt namelijk voor de slaapziekte.
Op de terugweg gingen we nog langs een schooltje waar echt een heel mooi uitzicht was. Het was alleen wel een beetje vervelend dat we daardoor laat waren en we in het donker de berg af moesten.
s 'Avonds hebben we frietjes met kip gegeten bij een restaurantje vlakbij ons hotel.